
 

 
 



TAXPAYERS DON’T STAND A CHANCE 

WHY BATTLEGROUND OHIO LOSES NO MATTER WHO WINS 

(AND WHAT TO DO ABOUT IT) 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

MATT A. MAYER 

TWITTER: @OHIOMATT 

FACEBOOK: WWW.FACEBOOK.COM/TAXPAYERSDONTSTANDACHANCE 

WWW.OPPORTUNITYOHIO.ORG 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PROVISUM STRATEGIES LLC



Other Books by Matt A. Mayer 

HOMELAND SECURITY AND FEDERALISM: PROTECTING AMERICA FROM OUTSIDE THE 

BELTWAY (WITH FOREWARD BY THE HONORABLE EDWIN MEESE III) 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Provisum Strategies LLC 

P.O. Box 98 
Dublin, Ohio  43017-0098 

 

Copyright © 2012 by Matt A. Mayer 

 

All rights reserved, including the rights to reproduce this book or portions thereof in any 

form whatsoever. For information, contact Provisum Strategies LLC, P.O. Box 98, 
Dublin, Ohio  43017-0098. 

 

First Provisum Strategies LLC edition July 2012 

 

For information about special discounts for bulk purchases, please contact Provisum 

Strategies at checkmate@provisumstrategies.com. 
 

Cover Designed by John Fleming 

Manufactured in the United States of America 

 

Library of Congress Cataloguing- in-Publication Data is available. 

ISBN-13: 978-1469985091 

ISBN-10: 1469985091 

 

mailto:checkmate@provisumstrategies.com


 

 

 

 

4 

JINOs (JOURNALISTS IN NAME ONLY) 

 

“0-66.” 

 

 

 

 

 The liberal bias of the national media is well-known and well-established. In stark contrast, 

the liberal bias of the media that covers state and local politics is largely unknown and 

unexplored. This chapter details the very real and damaging liberal bias held by state and local 

media, at least in Ohio. 

  

If a Tree Falls in the Forest and No One Is There to Hear It… 

 I have been actively involved in politics for over a decade in three different locations: 

Colorado, Washington, D.C., and Ohio. When many of my colleagues blamed poor media 

coverage on liberal media bias, I always insisted that journalists have a financial stake in covering 

both sides of the debate and, more importantly, a professional duty to uphold their journalistic 

integrity. From Lynn Bartels at the Rocky Mountain News and Julia Martinez at the Denver Post 

who covered the two of the top political races in the country of which I was involved to Eric 

Lipton at The New York Times and Lara Jakes at the Associated Press who covered the new 

homeland security enterprise erected after September 11, 2001, in which I played a role, 

journalists have treated my side fairly. 

 Notwithstanding my experience at the national level, many groups have done studies 

showing the liberal media bias against conservatives. To my knowledge, few studies exist 

focusing on the liberal bias pervasive in state and local media coverage. Had I not spent a 

significant amount of time in the trenches, I would have been largely oblivious to that slanted 

coverage. 

 Unfortunately, unlike my experience in Colorado, the journalists in Ohio, especially the 

news reporters from the six big newspapers (Akron Beacon Journal, Cincinnati Enquirer, 



Cleveland Plain Dealer, Columbus Dispatch, Dayton Daily News, and Toledo Blade), exhibited a 

liberal bias against conservative positions. Additionally, week after week taxpayers are short-

changed by suburban journalists, as their coverage is grossly one-sided to benefit higher taxes and 

the entrenched interests. Frankly, many of the people working at those entities aren’t journalists 

in the grand tradition; rather, they are “journalist in name only”, or JINOs.  

 These JINOs give the impression that they present both sides of the story and you’ll find 

conservatives quoted in many stories. Conservative quotes, however, typically appear at the very 

end of the story. Many readers never make to the end of most stories and thus miss the other side 

of the story. This end of the story treatment is used only to provide a thin veneer of presenting 

“both sides.” Naturally, these stories were selected by the JINOs based on their priorities and not 

on the work done by conservative groups like the Buckeye Institute. 

 Under my leadership, the Buckeye Institute released ten major reports (and countless smaller 

pieces) on the big challenges facing Ohio. These reports covered collective bargaining, criminal 

justice, Medicaid, government pensions, government consolidation, jobs and the economy, and 

property taxes. As detailed below, these reports significantly influenced policy makers in Ohio. 

 We also undertook a major redesign of the Buckeye Institute website that resulted in over 

6,000,000 searches of the government salary data in just 18 months. We created several first-in-

the-nation tools for taxpayers to use to educate themselves on their total tax burdens (the Tax 

Calculator tool), on compensation differences between the public and private sectors (the Job 

Comparison tool), and the gold-plated nature of government pensions compared to their own 

retirement plans (the Retirement Comparison tool). Nearly 1,000,000 visitors have used these 

innovative tools. As an independent validation of this innovation, the American Institute of 

Certified Public Accountants is using the Tax Calculator as the model to replicate in the other 49 

states. 

 We even commissioned a groundbreaking poll on the big issues in July 2010. The poll, 

conducted by Magellan Data and Mapping Strategies on July 19, 2010, surveyed 1,800 registered 

voters in Ohio. Because of the large sample, the poll’s margin of error was only 2.31 percent. The 

poll asked Ohioans how they would solve Ohio’s estimated $8 billion deficit and provided these 

three choices: reduce government compensation packages, cut government services, or increase 

taxes. Fifty percent chose reducing government compensation packages and only 16 percent 

selected higher taxes. More interestingly, 85 percent of Ohioans, including Democrats and labor 

union members supported giving workers the freedom to choose whether to join a labor union. 

The top-line results, cross-tabs, and polling presentation were all provided to the media. 

 Yet, other than two stories on the release of government salary data on the website by Laura 



Bischoff in the Daily News, not one other journalist covered any of the major reports we did, our 

website innovations, or the stunning poll. If you count each report and the poll and each outlet as 

an “at bat,” we went 0-66 for the game. It is impossible to ignore liberal media bias in the 

newsrooms after such a statistically shocking outcome. 

 Interestingly, like Ohioans who showed great interest in our work and website, the editorial 

side of the newspapers found our work highly relevant by citing the Buckeye Institute more than 

20 times during my tenure. Moreover, actual events showed just how relevant our work was. Here 

are just three examples. 

 First, three weeks before anyone had heard of Bell, California, and its government 

compensation scandal, the July 2010 “The Grand Bargain” report highlighted the gross imbalance 

in compensation between Ohio state government workers and their private sector neighbors. “The 

Grand Bargain” report laid the intellectual and data foundation for the collective bargaining 

reforms contained in Senate Bill 5, as well as upcoming pension reforms.  

 Plus, with nearly 1,000,000 visitors from 552 Ohio cities doing over seven million searches 

of the various government salary tools, the idea that Ohioans don’t find government 

compensation information relevant is laughable on its face. In two separate editorials (“See for 

Yourself” on September 7, 2011, and “State Issue 2” on October 17, 2011) the Dispatch’s 

editorial board directed Ohioans to use the Buckeye Institute’s salary data tools to get the facts on 

government compensation costs. 

 As proof of the importance of “The Grand Bargain” report, a union-funded group out of 

Washington, D.C., did a report to serve as the counter-weight to our report. Unlike our report, that 

report received an enormous amount of coverage. Even more troubling, JINOs continually 

referred to the report as the “Rutgers Study” because the author was a professor at Rutgers 

University, which falsely gave the report the appearance of being the unbiased work of a top 

university. The report, along with cookie-cutter versions dropped in other states, was bought and 

paid for by a union-funded group and had no formal tie to Rutgers University. It would be like 

calling “The Grand Bargain” report a “Duquesne University” report because the authors work in 

the Economics Department at that university.  

 Regardless, the Youngstown Vindicator correctly noted in a September 4, 2011, editorial in 

the lead-up to the vote on Issue 2, “SB 5: It’s all about the money,” that “[t]here are two 

important studies that reflect the positions of the two sides. For the proponents, the Buckeye 

Institute for Public Policy Solutions’ ‘The Grand Bargain is Dead’ has become the rallying cry.” 

This editorial represented the second time an editorial in the Vindicator had referred to the 

importance of “The Grand Bargain” report, the first being the April 3, 2011, editorial “Unions 



and Dems will be tested” which detailed elements of the report. Even the Plain Dealer, in a 

“PolitiFact” column on February 21, 2011, analyzing a claim made by Governor Kasich on 

government compensation packages that relied upon “The Grand Bargain” report, had to 

conclude that Governor Kasich’s claim was “True.” The Blade also mentioned the report in a July 

18, 2010, editorial “Voters can’t handle truth? Try us” and again in a November 3, 2010, editorial 

“Governor Kasich.” 

 An even more glaring omission occurred just three weeks before the election in a front-page 

story in the Dispatch. In a comprehensive thirty-eight paragraph article titled, “Public, private 

compensation in same ballpark,” the reporter commits two glaring mistakes. First, he quoted 

Aristotle Hutras, the director of the Ohio Retirement Study Council (ORSC), as a neutral source 

in the battle of studies on the compensation differentials between government and private sector 

workers in Ohio. I know Aristotle. He is a good guy, but describing him as a neutral player is 

naïve or disingenuous. 

 Before retiring at the end of 2011, Aristotle spent the last 22 years at the ORSC and is a 

proud defender of the compensation system of state government. Prior to joining the ORSC, 

Aristotle worked closely for Democratic Speaker Riffe in the Ohio House. With his $113,000 

salary in 2011, Aristotle’s government pension in 2012 is estimated to be at least $74,500, with a 

lifetime payout of roughly $1.7 million (assuming he lives to age 78). Quoting a 33 year 

government worker whose pension income alone places him in the top 25 percent of all Ohioans 

as an unbiased source on whether his compensation is too high is absurd. 

 Second, the reporter went on to cite three studies that looked at the issue. Despite the 

widespread editorial coverage of “The Grand Bargain” report and my testimony about it at the 

Senate Bill 5 hearings, it did not make the list of reports covered by the reporter. Instead, he 

covered a similar report by Andrew Biggs and Jason Richwine that found that Ohio government 

workers received compensation packages that were 43 percent more lucrative than their private 

sector peers as the pro-Senate Bill 5 report and two anti-Senate Bill 5 reports (the “Rutgers 

Study” and a University of Wisconsin-Milwaukee report that found government workers’ total 

compensation was less than their private sector peers). 

 Next, the October 2010 report, “Dipped in Gold: Upper-Management Police and Fire 

Retirees become Public-Service Millionaires,” exposed for the first time that the Deferred 

Retirement Option Plan for Ohio police and fire personnel was creating public service 

millionaires. The November 2011 report, “Hanging by a Thread,” detailed the dire fiscal 

conditions of the five government pensions. Together, the reports focused on one of the biggest 

issues requiring legislative action: government pension reform. With the over-the-top and 



erroneous responses by the government pension plans, it is clear these reports were anything but 

irrelevant. 

 Despite the lack of news media, the Dispatch editorial board read the “Dipped in Gold” 

report. In its November 18, 2010, editorial “Drop the secrecy,” the Dispatch said, “The Buckeye 

Institute for Public Policy Solutions has raised some important questions about a generous 

deferred-retirement plan available to police officers and firefighters through the Ohio Police & 

Fire Pension Fund.” Its own reporters missed those important questions. The Vindicator referred 

to the “Hanging by a Thread” report in its December 18, 2011, editorial “Public Pensions in Free 

Fall.”  

 Finally, in November 2010, we released the “Smart on Crime: With Prison Costs on the 

Rise, Ohio Needs Better Policies for Protecting the Public” report. The “Smart on Crime” report 

focused on criminal justice reforms that looked beyond simply locking up more criminals and 

offered a menu of alternative solutions that cost less and improved recidivism rates. This report 

contributed to the passage of legislation six months later that adopted many of our 

recommendations. As with the other three reports noted above, the Beacon Journal mentioned the 

“Smart on Crime” report in its “Within reach of lame ducks” editorial on December 1, 2010. 

 If Ohioans read only the news sections of the Big Six newspapers, they would have never 

known that the Buckeye Institute issued ten data-driven, highly relevant reports in 2010 and 2011. 

Given the substantial editorial coverage of our work and the widespread interest of Ohioans in it, 

one has to ask why JINOs at the Big Six newspapers failed to cover these reports? 

 More recently, the Buckeye Institute finally got a hit. On March 28, 2012, it released the 

report, “Ohio Right-to-Work: How the Economic Freedom of Workers Enhances Prosperity,” 

which focused on the issue of workers having the right to choose whether to join a labor union. 

The “Ohio Right-to-Work” report received coverage in two (Dispatch and Daily News) of the Big 

Six newspapers. This coverage likely only occurred because (1) Ohioans for Workplace Freedom 

already had qualified ballot language to make Ohio a workplace freedom state, (2) the union-

funded We Are Ohio had announced it would aggressively fight the initiative, and (3) Indiana 

passed a workplace freedom law in February 2012. The report served as additional fodder on an 

already contentious issue. 

 Because of the late release of the report as noted below, opponents were able to co-opt the 

coverage. Specifically, the lead author, Dr. Richard Vedder, did a similar report for Indiana in 

January 2011. In an effort to stop Indiana from adopting workplace freedom legislation, the 

union-funded Economic Policy Institute (EPI) released a report critical of Dr. Vedder’s Indiana 

report on January 3, 2012.  



 For example, the Daily News story cited the EPI report to refute the claims in the  “Ohio 

Right-to-Work” report. Consistent with liberal JINO bias, the Daily News story included 

comments from three different groups criticizing the report, but no additional comments from 

other proponents of workplace freedom. The story also referred to the Buckeye Institute as “right-

leaning,” but noted that EPI was “nonpartisan” and provided no qualifying description for Policy 

Matters Ohio (PMO), another left-wing policy group cited in the story.  

 In terms of the tardiness of the report, consistent with the philosophy during my tenure to set 

the debate in Ohio by producing reports on the big issues, I contracted with Dr. Vedder and his 

team to write the report back in January 2011—a full fourteen months before the report finally 

became public. The report, completed in May 2011, originally was supposed to be released in 

July 2011, but was delayed until November 2011. For troubling reasons not worth going into, the 

report, despite my best efforts, did not get released in July or November. Regardless of the timing 

of its release and the biased coverage it received, this important report now provides data for 

proponents of a workplace freedom law. 

 In total contrast, virtually every “report” released by the left-wing, union-funded groups 

Innovation Ohio, PMO, and EPI (producer of the “Rutgers study”) received substantial media 

coverage. In some cases, “reports” consisted of two to three page press releases with virtually no 

supporting data and lots of partisan opinion. In fact, virtually any group not on the right side of 

the ideological spectrum gets coverage of its reports (e.g., The Pew Center, the Mid-Ohio 

Regional Planning Commission, The Brookings Institute, the Greater Ohio Policy Center, and 

The Center for Community Solutions). For example, the Dispatch gave a Brookings Institution 

report front page, below-the-fold treatment on May 20, 2012. A search of any of the six major 

newspaper websites will show this imbalance of coverage. 

 Another great example is the first report from Innovation Ohio titled, “Ohio Teachers and 

Collective Bargaining: An Analysis” that purported to show Ohio teachers had received large pay 

cuts between 2008 and 2009. Reporters at the Dispatch, Plain Dealer, and Daily News picked up 

the story on February 28, 2011. Within 24 hours of its public release, I published “A Short 

Response to the Innovation Ohio Report” that showed that the Innovation Ohio report was 

erroneous based on data from the Ohio Department of Education. Needless to say, the reporters 

who wrote the original story failed to cover my response, thereby leaving readers with a false 

view on teacher pay in Ohio. 

 Remember, according to statements made to reporters by former Governor Strickland in 

December 2010, Innovation Ohio was created specifically to counter the Buckeye Institute and 

the impact it was having. This policy disagreement provided the media with an excellent 



opportunity to show these two foes at battle. Of course, that would have undermined the 

credibility of this new left-wing entity on its first day of business.   

 I don’t begrudge those left-wing groups from the coverage they get. My concern is that our 

work did not get any, let alone equal, coverage. This failure on the part of those entrusted with the 

responsibility to fairly and accurately provide readers with news important to them puts taxpayers 

at an enormous disadvantage when it comes to making informed decisions. Chapter 6 shows how 

this JINO failure impacted the outcome on Senate Bill 5. 

 

The Overlooked Bias of Weekly Newspapers 

 Even more troubling for taxpayers should be the type of journalism practiced by some 

suburban newspapers. In suburban weeklies across the state, city managers and school 

superintendents are given weekly columns to promote their “accomplishments” and write 

property tax levy campaign propaganda masquerading as official business. Opponents of property 

tax levies, at best, are limited to writing 400 words or less op-eds or letters to the editor to push 

back against the weekly assault. 

 When the “news” stories from JINOs are added to the mix, taxpayers are hard-pressed to 

find a reason to vote against property tax levies. In the Central Ohio market, the This Week 

suburban newspaper is the case study on such reporting. This Week spends precious space week 

after week doing nothing more than reporting what the cities and school districts want it to report. 

Story after story contains not one shred of critical coverage or opposition viewpoints. Let me give 

you a few examples. 

 In the fall of 2010, the Washington Township Fire Department in northwest Central Ohio 

had a property tax levy on the ballot. Over the course of four straight weeks, a JINO wrote four 

front-page stories about the levy. Here are the stories with approximate word count and location 

on the front page noted: 

 “WTFD’s jobs extend beyond fires,” 434 words, above the fold (October 7, 2010); 

 “Fire levy would keep current services,” 450 words, below the fold (October 14, 2010); 

 “WTFD: Levy will maintain services, purchase equipment,” 386 words, above the fold 
(October 21, 2010); and 

 “Fire department asking for levy support,” 564 words, below the fold, (October 28, 
2010). 
 

These four stories contained over 1,800 words in 66 paragraphs. Not once did the JINO present 

an opposing view on the property tax levy or ask a critical question. For example, with 70 percent 

or more of all calls being for non-fire related issues, has the district reanalyzed its staffing and 

equipment needs? Have employees taken compensation reductions to share the fiscal pain of their 



neighbors? Week after week the JINO simply wrote pieces on the positives of passing a tax 

increase. 

 Here is a second example. In 2011, Dublin City Schools put a property tax levy and bond 

issue on the ballot that would have been the third tax hike in seven years (2004, 2008, and 2011) 

equating to a total tax increase on struggling homeowners of more than 70 percent. Again, the 

JINO’s coverage looked more like she worked for Dublin City Schools than the reporting of a 

truly balanced reporter. In just one edition of This Week , the JINO managed to produce three 

front-page puff pieces on the levy: 

 “Osborne: Without levy, deficit likely in 2013,” 430 words, above the fold (October 13, 
2011); 

 “Axner: Expect $7.5M in cuts next fall if levy is rejected,” 480 words, above the fold 
(also on October 13, 2011); and 

 “District: Levy is key to maintaining excellence,” 549 words, below the fold (also on 
October 13, 2011). 
 

In a single edition of This Week , the JINO spent over 1,450 words presenting readers with an 

unequivocally one-sided view of the levy. She failed to find a single critic of the levy or report 

any answers to tough questions to either Superintendent David Axner or Treasurer Stephen 

Osborne about the levy. 

 The JINO’s failure occurred despite a September 5, 2011, story in the Dispatch, This Week’s 

parent newspaper, highlighting the fact that Superintendent Axner’s compensation package is 39 

percent more than the next highest paid superintendent in Central Ohio. I was quoted in that story 

criticizing highly paid superintendents for failing to lead by example by reducing their 

compensation packages. Superintendent Axner listed the parade of horribles that will occur in the 

district if voters reject the levy, the JINO never reports information on if district-wide base 

compensation reductions, including for him, were on the table before cutting staff and/or 

programs or raising taxes again.  

 After all, personnel costs reflected the single biggest expense in the district. Yet, the district 

projected those costs to far outstrip inflation and continually go up—25 percent in just five years. 

This trend indicated a refusal to ask district employees to realign compensation package costs to 

reflect the already generous tax revenues Dublin residents provided it. In fact, according to the 

district’s October 2010 five-year fiscal projection, in 2011, personnel costs totaled $147,266,993, 

or 91 percent of all revenue for the year. A five percent total compensation cost reduction would 

yield the district the $7.5 million it needed to reduce expenses. 

 Here are several pieces of information the JINO never reported to readers concerning Dublin 

City Schools: 



 It has finished or is projected to finish the school year with a deficit in seven out of eight 
years from 2008 to 2015, including the years following the passage of the last levy in 
2008; 

 If the 2011 levy passed, school property taxes on Dublin homes would have gone up 
roughly 74 percent from 2004 to 2012; 

 From 2001 to 2010, as inflation went up 24 percent, per pupil spending went up 51 
percent from $8,511 to $12,881; 

 From 2000 to 2011, Dublin’s per pupil spending increased from the 72nd highest in Ohio 
to the 37th highest in Ohio; 

 From 2001 to 2010, the average teacher salary jumped by 43 percent; 

 The district projects personnel costs will swallow 112 percent of all revenue by 2015 
unless a fourth levy is passed by that date; 

 Unless the 2011 levy and a fourth levy are passed by 2015, the district will have a 
structural deficit of over $56 million; and 

 That all of these facts existed before the state budget cuts to local schools occurred in the 
spring of 2011. 
 

No matter your views, voters certainly would have found that information useful as they mulled 

over the levy-bond request. 

 

[JINO Alert #3: Media outlets should request and report the data on the issues noted above 

as school districts and other government entities seek additional tax revenues.] 

 

 Regardless of the city, few JINOs appear interested in doing any good old fashion 

investigative reporting. For example, in looking at the absentee data for Ohio’s school districts 

according to the Ohio Department of Education, Dublin City Schools’ teachers are absent 6.3 

percent of the school year, or 11.58 days per teacher (over 100,000 hours a year). This rate is up 

3.5 days per teacher since the 2000-2001 school year. With a median teacher salary of $70,728, 

Dublin taxpayers are losing over $4.1 million per year in teacher time, as well as the educational 

value of having those teachers in the classroom. With a $20 per hour required substitute cost, 

taxpayers also must cover more than $2 million in substitute teacher payments. Because Dublin 

teachers are contractually limited to 185 days, when the 11.58 absentee days are factored in to the 

equation and pay is pro rated to the 260-work day schedule of most workers, Dublin teachers 

make the equivalent of a median salary of $106,000.  

 Statewide, the Ohio Department of Education data indicates that teachers are absent 9.1 days 

per school year. The lost time due to absences is over $300 million per year. Assuming a $20 per 

hour substitute cost, Ohio’s school districts are spending nearly $143 million per year to replace 

absent teachers. This analysis is not intended to say that teachers are not allowed to get sick. They 

are and, given the germs brought into the classroom by kids, will get sick. Absent time, however, 



does not cover only when a teacher is sick. It covers when a teacher is out of the classroom. I am 

merely illustrating data that taxpayers may want to know as they are asked to approve a request 

for higher taxes. 

 

[JINO Alert #4: Media outlets should get this attendance and substitute cost data and 

inform readers about it.] 

 

 The October 13, 2011 This Week looked like one of those annoying television ads for 

mattresses where pop-ups continually appear to ensure that the viewer has to be utterly brain-dead 

to not get that a big sale is going on. Specifically, the front page contained two big black and 

green blocks containing the phrase “A closer look.”  Under each block, the paper describes an 

element of the story. For the story focused on Superintendent Axner’s comments, the description 

contained the emotional blackmail school districts use to scare voters into supporting levies. It 

read: 

Superintendent David Axner said the district would have 25 students in 
kindergarten and first-grade classes, 27 students in grades 2 and 3, and 30 
students in grades 4 and 5. In the middle and high schools, classes would carry a 
30-1 student-to-teacher ratio, he said. Other areas facing potential cuts includes 
supplemental contracts, stipends, professional development, field trips, 
maintenance, reading support, educational options and busing.  
 

Threatening bigger class sizes is the nuclear bomb of failed school district levy campaign cuts, so 

highlighting this cut would guarantee readers would “get the message.” 

 Not only is this reporting biased against taxpayers, but it also represents indirect financial 

support of school district levy campaigns. Without such one-sided reporting, levy proponents 

would have to expend campaign funds to get out their message. Opponents simply cannot 

compete with such a stacked deck. How are taxpayers expected to make informed decisions given 

the onslaught of pro-levy media coverage? The reporting failure on the part of JINOs virtually 

ensures that taxes will go up. 

 

Can’t We All Just Get Along 

 Here is one last example of the problem with Ohio’s news coverage. No matter where one 

turns, media pundits are always lamenting the divisiveness of politics in Ohio and in Washington 

today. These pundits constantly call for more bipartisanship. They yearn for the good ol’ days 

before term limits when things got done (conveniently ignoring the lack of term limits in 

Congress and its similar hyper-partisanship). The days when Governor Rhodes and Speaker Riffe 



would cut deals to make things happen (or before term limits kicked in when Republicans totally 

controlled state government). Of course, given Ohio’s systemically weak economy and high state 

and local tax burden, the benefit of getting things done didn’t work out so well for taxpayers. 

 Some quick background. 

 After appearing on a radio program with John Begala, Executive Director of The Center for 

Community Solutions, a center-left group focused on health care issues, I reached out to John to 

start a dialogue because he came across as someone who might be interested in putting aside the 

sharp elbows and seeing if we could get something done together. John had been an elected 

Democratic state representative from Cleveland in the 1970s, but his June 2010 report “Thinking 

the Unthinkable: Finding Common Ground for Resolving Ohio’s Fiscal Crisis” had some non-

liberal ideas in it. 

 Over the course of time, John and I came up with tax expenditure reforms that we both could 

agree on. Tax expenditures are tax benefits such as a tax credit given to a specific group that 

reduces the tax burden for members of that group. The reforms consisted of three elements: (1) 

eliminate roughly $300 million in specific tax expenditures, (2) enact a sunset review of all tax 

expenditures to ensure each expenditure still made sense and require reauthorization after each 

review, and (3) appoint a nonpartisan committee to review Ohio’s state and local tax system and 

make recommendations to improve it. We asked a third group, the center-left Greater Ohio Policy 

Center, to join us on seeking legislative support for those reforms.  

 Our nonpartisan effort received support in many editorials. Specifically, the following 

editorials from five of the Big Six newspapers cited our work: 

 Plain Dealer, “When 3 think tanks with quite different outlooks agree on a list of tax 
loopholes to close, Ohio’s leaders should listen” (May 21, 2011) 

 Beacon Journal, “Ready for scrutiny” (May 22, 2011) 

 Blade, “Close tax loopholes” (May 29, 2011) 

 Daily News, “Tax breaks not free; they put drain on budget” (June 9, 2011) 

 Dispatch, “Ripe for Review” (June 10, 2011) 

 Dispatch, “Short Takes” (September 24, 2011) 

 Plain Dealer, “Cheers & Jeers” (December 1, 2011) 
 

With such near unanimous support from the editorial pages, it became harder for elected officials 

to ignore this nonpartisan effort, and an effort is currently underway to institute many of our 

ideas. 

 In the process of our discussions, we decided to join forces for a big ideas conference that 

would explore the major issues facing Ohio with top-notch experts from across the political 

spectrum. We wanted to demonstrate that ideological opponents could sit down and find areas of 

common ground. Doing so doesn’t require putting aside your principles, it just means finding the 



overlapping part of the Venn diagram (those diagrams with two overlapping circles) where 

agreement is possible. 

 On December 8, 2011, we brought in nationally recognized experts from across the United 

States to speak on government consolidation, health care, government pensions, taxes, and 

constitutional changes to Ohio’s 1851 Constitution. All of these issues are expected to be top 

agenda items in 2012 and 2013. Over 300 people attended the event just a block from the 

Statehouse where many reporters and, of course, elected legislators spend their days. 

 The event included a lunchtime debate between two of the world’s top economists, Drs. 

Alice Rivlin and Arthur Laffer. Dr. Rivlin served as the first director of the Congressional Budget 

Office, as the Budget Director for President Bill Clinton, and as a Member of the National Debt 

Commission. Dr. Laffer is the father of supply-side economics and the Laffer Curve. Both Drs. 

Rivlin and Laffer have advised many presidents, prime ministers, and other world leaders over 

the last forty years. Their presence on the same stage anywhere, let alone in Ohio, was 

unprecedented. 

 Other than a short blog piece on the Enquirer website, the event and, more specifically, the 

Rivlin-Laffer Debate received no print news media attention. Zero. Zip. Zilch. I do have to give 

special kudos to the team at WCMH-NBC4 and evening anchor Colleen Marshall, who 

moderated the debate and spent most of the day at the event, as well as Karen Kasler, Statehouse 

Bureau Chief of Ohio Public Radio & Television. Not even the Dispatch, which sponsored the 

event, provided coverage of it. Both Ms. Marshall and Ms. Kasler felt the event was important 

enough to cover. In fact, based on attendance records, other than Ms. Marshall and Ms. Kasler, 

despite at least six weeks notice, only one reporter and just a handful of legislators even took the 

time to attend the event. Had Drs. Rivlin and Laffer done this event in New York City, 

Washington, D.C., Chicago, or Los Angeles, you can guarantee that it would have received 

significant media coverage. 

 The only conclusion I can take away from the lack of media coverage of this nationally 

unique event is that, despite the call for unity, JINOs and Ohio’s political pundits find conflict 

much more newsworthy. In economic terms, if you reward conflict, you’ll get more of it. Perhaps 

JINOs contribute to the political dysfunction in America and in Ohio due to what they choose to 

cover and not to cover.  

 Without a doubt, the failure of the local media in Ohio to fairly cover important issues 

places taxpayers at an enormous disadvantage. It’s one of the reasons Ohio’s taxpayers don’t 

stand a chance. 

 


